2016. június 7., kedd

Tippek diákmunkához

Az egyetemistáknak lassan véget ér a vizsgaidőszak, a középiskolásoknak pedig a tanév. 
 16 éves kortól szülői engedéllyel lehet diákmunkát vállalni, ami nagyon sok embert érinthet egy kis zsebpénz reményében. (Illetve vannak olyan pénzkeresési lehetőségek, amelyeket már a fiatalabbak is űzhetnek, erre még kitérek.)


  • A diákmunkákat adhatja az önkormányzat és egy diákszövetkezet is. Az önkormányzatok jellemzően egy-két hónapra nyújtanak munkalehetőséget, míg a diákszövetkezetnél huzamosabb időre is el lehet helyezkedni. Vannak állandó és alkalmi munkák, mint például a fesztiválozás vagy karácsony előtt a hipermarketekben való hoszteszkedés. Az alkalmi, és a csak kizárólag nyárra szóló munkák azért jók, mert ezekre akkor is el tudsz menni, ha esetleg suli mellett minden hétköznapod foglalt. 
  • Mielőtt munkavállalásra adod a fejed, nézz utána az adott diákszövetkezetnek, és az arról alkotott véleményeknek! Nekem sajnos az egyikkel volt már rossz tapasztalom. Miután három hónap alatt nem tudtam kikönyörögni a kemény 10.000 Forintos fizetésemet(2 alkalmat voltam ugyanis, utána köszöntem szépen, mert maga a hely is borzalmas volt), anyukámnak kellett felhívnia a csajt, aki az utalásokat rendezte. Jaaa, és amikor bementem a hipermarketbe, hogy 'itt vagyok, jöttem dolgozni', akkor a vezető vakarta a fejét, mondván, hogy ő mára csak egy fiút kért, de ő már megérkezett, de azért igyekszik munkát adni... Na, ez a diákszövetkezetes csaj sara. ;_; Persze gondolhattam volna, hogy nem lehet a legjobb maga a szövetkezet, ha mindenki szidja a lányt, akinek dolga volt vele, és már ki is rúgták, csak valahogy újra munkába állhatott... Na meg a hangnem, amit azután ütöttek meg, miután kiment a diák, aki messziről utazott, hogy aláírhassa a papírokat... Ott kellett volna hagynom őket, de passzív félévem volt, dolgoznom kellett, és kétségbe voltam esve. Szerencsére azóta találtam különb munkahelyet. 
  • Tudd, hogy mire vagy képes, de bátran próbálj ki új dolgokat is! Én például nehéz fizikai munkára képtelen lennék, ezért mindenképp valamilyen beülős, irodai munkára pályáztam. Végül olyan lehetőség adódott, hogy call centerben vállalhattam munkát. Tudni kell rólam, hogy a magánéletben gyűlölök telefonálni, és ha nem anyukám vagy a barátom vagy, akkor tiéd a Messenger, pötyögd be, majd elolvasom! (Tudjátok, sosincs hangulatom a hogy vagy, hogy megy a suli, vegyél ezt/azt, add má' kölcsön a...stílusú hívásokhoz.)  Ennek ellenére megpróbáltam a call centeres állást, novemberben sikeresen vizsgáztam belőle, és ma műszaki területen dolgozom, műszaki hibákat igyekszem orvosolni, illetve ha hívásban nem megoldható, akkor bejelentést rögzítek az ügyfelek számára. Meglepő módon nagyon szeretem csinálni, nagyon szeretek itt dolgozni! 
  • Mielőtt munkát vállalsz, a legfontosabbakat előre tisztázd! Mennyi az órabér, milyen jutaléki rendszer van(az esti pótlékra is kérdezz rá, ha tervezel akkor dolgozni), hány órás műszakokat tudnak adni, délelőttös, délutános vagy éjszakás leszel leginkább, helyileg hol található a munkahely, mi egyáltalán a neve. Én már ugyanis befürödtem ezzel: akkoriban Zuglóban éltem, és csomagolós munkát ajánlottak, ami pont ott található- 14 és 22 között voltam beosztva. Na, a kezdés előtti napon utána néztem, hogy pontosan hol is van ez a gyár, kiderült, hogy ja, egyébként a szomszédos kerület végén, Rákospalota egy kietlen, elhagyatott területén található. Este tízkor aztán a vér is megfagyott bennem, amikor a párhuzamos úton prostituáltak várták a kuncsaftokat, illetve egy lány azt elmesélte nekem, hogy őt már egy strici megpróbálta meggyőzni (nyilván erőszakos módszerekkel), hogy váltson 'munkahelyet' - őt konkrétan az mentette meg, hogy pont jött érte az anyja. ;_; 
  • A legtöbbször orvosi igazolást kérnek arról, hogy nincs fertőző betegséget(a házidoki adja ki), illetve tüdőszűrőt kell csináltatnod. Ez 18 év alatt ingyenes, utána már fizetni kell érte. Nézz utána a választott kórházban, hogy ott hogy megy ez! 
  • Adózóvá válsz, így adókártyát is igényelned kell.
  • A fizut kérheted a saját, és a szüleid számlájára is, de ha már önállóan munkát vállalsz, akkor banki téren is önállósodj! Amíg nem vagy nagykorú, kell majd az egyik szülőd számlanyitáshoz.
  • Ha még nem vagy 18 éves, a diákszövetkezet kérni fogja tőled a szülői beleegyezést.
  • Diákmunkára bérletkedvezményt nem tudnak biztosítani, tehát vagy a lakóhelyeden dolgozz, vagy egy olyan városban, ahova a 90%-os diákbérleted segítségével el tudsz jutni! 
  • Fontos kérdés a passzív félévesek munkavállalása. Egyetemen lehet halasztani, de attól még az iskola diákja maradsz, a TB-t pl. ők fizetik utánad. Csak az SZJA-t vonják tőled, akár az aktív féléves diákoktól. Az utazási kedvezmények viszont sajnos nem járnak, tehát ha más városban vállalsz munkát, akkor teljes árú jegyet vagy bérletet kell váltanod, amihez szintén nem járul hozzá a munkahelyed. 
  • A beosztásigényt a legtöbb helyen előre be kell adni, de vannak helyek, ahol mindig külön konzultál veled a munkaadó, hogy mikor szeretnél menni. A diákok munkaideje általában rugalmas, a legtöbbször nem kötelező a heti 40 óra. 
  • A munkahelyeden jelenléti ív fog várni, itt rögzítheted az érkezés és a távozás idejét. Ez lehet elektronikus formában vezetett, vagy papír alapú is. Evidens, hogy olyan vállalathoz szegülünk el, amelyben megbízunk, de ha neked mégsem 100%-os a bizalmad feléjük, akkor nyugodtan használd ki a hátlapi kamera nyújtotta lehetőségeket, és fotózd le! 
  • Jegyezd fel, mennyi munkaórát toltál bele, és az órabér alapján kalkulálj fizetéskor, hogy valóban megkaptad-e még az utolsó Ft-ot is, amiért megdolgoztál!
  • Légy tisztában a kötelezettségeiddel és a jogaiddal, mert utólag megtudni őket mindig kellemetlen. Figyelj oda magadra!
Ha még nem vagy 16 éves: 
  • Végezz valamilyen kreatív munkát! Ha jól rajzolsz, akkor készíts magadnak deviantART account-ot, rajzos tumblr-t és Facebook oldalt, illetve PayPal-t, ahol a külföldiek fizetni tudnak neked! Ha nincs még bankkártyád, és a szüleid sem engedik, hogy az övéket hangold össze a PayPal-lal, akkor is használhatod az oda érkező pénzt, de akkor inkább netes rendeléseknél tudod(pl. ebay), ahol elfogadják ezt a fizetési módot is. :) 
  • A rajzaidból matricákat is nyomtattahatsz.
  • Készíthetsz cicafüleket, virágkoszorúkat, nyakláncokat. Hidd el, van benne biznisz, ugyanis a 14-15 éves animés kislányok ezek nélkül élni sem tudnak - én sem tudtam annak idején. :""D A jó hír, hogy ezeket egyszerű elkészíteni, így még akkor is menni fog, ha egyébként nem büszkélkedhetsz túl jó kézügyességgel. 
  • Beléphetsz valamilyen hálózatos terjesztésű dologba, mint az Avon vagy az Oriflame(az utóbbiban tudok is segíteni) Ha sok megrendelőt szedsz össze, akkor kaphatsz jutalékot, de mivel neked egyébként is jár a 25% kedvezmény, és a vásárlód a teljes árat fizeti, 25% a zsebedben marad. Nem, a NAV nem fog rád szállni miatta - de ha elértél egy bizonyos, nagyobb szintet, akkor igénylik az egyéni vállalkozói igazolványt. Az viszont már tényleg egy nagyobb fokozat, jellemzően azok érik el, akik nem csak hobbiszinten vagy zsebpénz-kiegészítőként terjesztik ezeket a termékeket.


Ennyit tudtam összeszedni, de akinek kérdése adódik, annak szívesen válaszolok akár itt, ha írtok egy kommentet, akár Ask.fm-en: http://ask.fm/Shaku95

3 megjegyzés:

  1. Én még mellékelném, hogy ha 18 éven aluli vagy, a diákszövetkezetnek lehet, hogy kelleni fog a szülőd aláírása (elvileg), illetve ha a fizetésednek bankszámlát akarsz nyitni, ahhoz is! Én ezt anno egy picit beszoptam. Annak érdemes tudni, aki pl. leutazik a balatonra, vagy a lakóhelyétől távolabb akar munkát vállalni :) Amúgy jól összeszedted, jól jött volna nekem is régebben :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaj igen, hallgassátok az igét! :) Luca igazat szól, valóban szükséged van meghatalmazásra, ha még nem vagy nagykorú!
      (Nekem bankszámlám már volt, amikor munkába álltam, de több dolgozó is a szüleiére kérte, bár szerintem ha már önállóan elmegy valaki dolgozni, ebben is önállósodjon!

      Törlés