2016. május 7., szombat

Átjelentkezés egyik egyetemről a másikra

 Ritka az olyan ember, aki 18 évesen, szinte látatlanban meg tudná mondani, hogy hol érezné jól magát. Az az igazság, hogy semmi sem fekete-fehér, minden mellett és ellen szólnak érvek. Könnyen előfordulhat, hogy nem a számodra megfelelő döntést hozod, és később inkább máshol szeretnéd folytatni a tanulmányaidat. Nincs is ezzel semmi baj, ha úgy érzed, hogy nem a saját utadon jársz, akkor válts minél előbb, ne pocsékolj el még több évet.

 Én a BGF-en(ma már BGE) kezdtem a főiskolai tanulmányaimat, azonban igazán sem az iskola, sem a kolis élet, sem pedig Budapest nem jött be. Ezen kívül komoly pénznyelő is volt. Amellett, hogy költségtérítéses szakra járok(ugye pénzügy és számvitelre az állami támogatáshoz 2014-ben 460 pont kellett, de tavaly azt hiszem engedékenyebbek voltak...kemény 2 ponttal.)  még fizetni kellett a kollégiumot, az étkezést és az utazást is. Persze ehhez is másképp álltam volna hozzá, ha szeretek ott lakni. Akkoriban még tényleg a családi pénztárcától függtem, az órarendem miatt a munkavállalás sem igazán jött össze, dee a koli még mindig olcsóbb volt egy albérlethez képest. Nem szerettem, de rákényszerültem. Úgy érzem, az egyedül töltött időre, amikor csak csendben elvonul magának, mindenkinek szüksége van. Na, egy magamfajta introvertáltnak különösen.  Nos, erre a koliszobákban nem igazán van lehetőség... Még az is probléma volt számomra, hogy ugyan a tanárok remek szakemberek voltak, nekem azért több szükségem lett volna a magyarázatra - vannak, akik gyengébb vidéki gimnáziumokban érkeznek ugyanis, nem a pesti elitből. Őszintén szólva előfordult azt, hogy nem tanórán, hanem képzett közgazdászokból álló konferencián éreztem magam, és szégyelltem, hogy egyelőre nem tudok hozzászólni. Attól, hogy egy egyetem a legjobbak listáján van, nem biztos, hogy mindenkinek az a legmegfelelőbb. Attól, hogy egy márka a piac legjobbja, még nem biztos, hogy minden egyén számára az lesz a legtestreszabottabb.
Végül egy passzív félév után döntöttem úgy, hogy én bizony váltok, és átjelentkezem Miskolcra, ami egyébként szintén színvonalas egyetem, csapataink nagyon sok verseny megnyernek minden karon, akár még fővárosi sulikkal szemben is. Gondoltam rá, hogy tavaszi félévben visszamegyek Pestre, de belül mégsem akartam ezt, tudtam, hogy emiatt nem is menne...

 Az átjelentkezés azonban nem volt a legkönnyebb. Annak írnék így néhány tanácsot, aki hasonló cipőben jár:


  • Ha államis vagy, akkor egy félév után díjmentesen elhagyhatod az iskolát. Ha tovább ott vagy, akkor minden aktív féléved(beleértve az elsőt is!) tandíjának a felét ki kell fizetned. Ha elhagysz egy állami szakot, de egy évet belül elkezdesz tanulni egy másik, magyar felsőoktatási intézményben(nem számít, ha más szakot választasz), akkor szintén nem fogják kiszámlázni a váltást, te látod, hogy mennyi államilag támogatott féléved maradt még. 
  • Ha önköltséges képzésre jársz, és otthagyod a sulit, akkor utána semmiféle kötelezettséged nincs. Az átjelentkezés is ilyenkor a legkönnyebb. Ha Pesten államis lettem volna, akkor jóval nehezebb lett volna az átjelentkezés - az is lehet, hogy nem sikerül.
  • Átjelentkezni értelemszerűen akkor tudsz, ha azonos szakot választasz az új intézményben is.
  • Átjelentkezési kérvényt egy képzés alatt egyszer indíthatsz. Például ha te először a Pécsett tanultál általános orvosnak, de átjelentkeztél Debrecenbe, viszont most Pestre akarsz járni, akkor már am block újra kell felvételizned.
  • Az, hogy mire van szükség az átjelentkezéshez, az intézmény dönti el. A BGE két aktív félévről kérne igazolást, Miskolcon az is kikötés volt, hogy a legutóbbi féléved aktív legyen. Én ennél a pontnál ijedtem meg, ugyanis én pont passzív voltam, de nyomós okom volt rá, amit az átvételi kérvényben le is írtam. Ha rezeg a léc, akkor érdeklődni is érdemes: ugyanis előfordul, hogy a dékáni hivatalnak akár kétszáz kérvényt is el kell bírálnia, nem biztos, hogy emlékezni fog a te indokaidra (és ez teljesen érhető.)Illetve azzal, hogy aktívan érdeklődsz, azt is megmutatod, hogy valóban oda akarsz járni. 
  • Ha azt akarod, hogy az intézmény kiadja a diplomát neked, akkor a vizsgáid 60%-át ott kell teljesítened.

Az átjelentkezéshez szükséges dokumentumok:
  • Leckekönyv - Ezt a Neptunban megtalálod, kinyomtatod, majd lepecsételteted, hogy érvényes legyen.
  • A beszámíttatni kívánt tantárgyak tematikái - Az egyetemek weboldalain megtalálod őket, fontos, hogy ha többet is találsz, pl. (2015. őszi félév vagy 2013. tavaszi félév), akkor azt válaszd, amikor te tanultad ezt a tárgyat., illetve amikor sikeresen levizsgáztál belőle. Ha összevadásztad a tematikákat, akkor minden tanszékre külön el kell menni, és a hozzájuk tartozó tárgyakat lepecsételtetni velük. 
  • Átjelentkezési kérvény. Kérvényt írni már középiskolában megtanult mindenki, indokold meg, miért is akarsz átjelentkezni. Figyelj az igényességre! 
  • Igazolások az ott töltött féléveidről. (Az új sulidban egyébként újra 1. félévesnek fogsz számítani, de ettől függetlenül felveheted a másod- és harmadéveseknek szóló tantárgyakat, az a lényeg, hogy amire épülnek, az be legyen számítva ~)
  • Az érettségi bizonyítványt és a nyelvvizsgát nem feltétlenül szükséges mellékelni, de ha akarod, beküldheted/beviheted azokat is az intézménybe, mert két héten belül úgyis kérni fogja a tanulmányi osztály. Amit még kértek tőlem, az egy kis igazolványkép volt, amelyet szintén bevittek a rendszerbe.

A Neptun-kód nem szokott változni, de ne lepődj meg, ha a régi jelszóddal nem tudsz belépni az új intézményed rendszerébe.Újra alapértelmezettet fogsz kapni, amit az első belépésnél változtathatsz meg. 

Ha másik szakra mész át, akkor természetesen kompletten újra kell felvételizned, mint annak idejpén, középiskolás korodban, azonban lehet, hogy még így is lesznek olyan tárgyak, amelyeket később be tudsz számíttatni. Ezekre figyelj, annyival kevesebb vizsga, és annyival gördülékenyebben fog menni! 

A felvételivel kapcsolatban ne feledjétek, hogy 3 szakot lehet megjelölni. Ha több is fent van a listádon, akkor értelemszerűen azt tedd első helyre, amit leginkább szeretnél. Ha megjelölöd mondjuk a pénzügy és számvitelt állami támogatással és a költségtérítésesen is, az egynek számít! (Így igazából maximum 6 jelölésed lehet.)
Ha mindhárom szakra nagyon szívesen járnál, és nincs kiemelt álmod, akkor érdemes beírni az első hármat államin, majd 4., 5. és 6.-nak a fizetős verzióját. Oda fognak felvenni ugyanis, ami a legelöl helyezkedik el a listádon azok közül, amire megvan a pontszámod. Például ha az első szakra, amit megjelöltél 320 pont kellett, a másodikra meg 365, és neked 400 pontod van, akkor is csak az elsőre iratkozhatsz be félévkezdéskor.


Ennyi jutott eszembe így hirtelen - de ha van kérdésetek, akkor nyugodtan dobjatok egy hozzászólást, nagyon szívesen segítek!!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése